In Maassluis is er een momenteel een discussie over de komst van drie windmolens aan de andere kant van het Scheur gaande. Kandidaat Adri Huisman vertelt waarom GroenLinks Maassluis achter de komst van windmolens staat.

GroenLinks is een enorme voorstander van schone hernieuwbare energieopwekking. Het is de hoogste tijd dat we onafhankelijk worden van kolen, gas en olie. Behalve de enorme vervuiling die met het gebruik van deze stoffen gepaard gaat, zijn ze niet eindeloos beschikbaar. Kolen en olie moeten worden geïmporteerd.

Biobrandstof is geen goed alternatief omdat daar wereldwijd heel veel landbouwgrond voor nodig is en dat brengt de voedselproductie ernstig in gevaar. Ook kernenergie moet worden afgebouwd – het is niet veilig, grondstoffen raken op, en er is geen oplossing voor het afvalprobleem. En ons Nederlandse aardgas? Behalve dat dat ook niet oneindig lang gewonnen kan worden, moeten we dat toch ook helemaal niet meer willen. Wat een ellende bezorgen we daar de Groningers mee!

Heel fijn dat de huidige regering nu eindelijk heeft besloten dat er binnenkort een wet komt waarin geregeld wordt dat in nieuwe huizen géén gasaansluiting meer mag komen. Maar, we hebben natuurlijk wél stroom nodig – en steeds meer! Voor onze huishoudens en de industrie, maar ook voor elektrische voertuigen zal extra (groene) stroom nodig zijn. Elektrisch rijden is wat ons betreft toekomst. Dit geldt voor auto's en scooters, maar ook voor bijvoorbeeld landbouwvoertuigen.

Meer windenergie kan daar zeker (naast zonne-energie en aardwarmte) een oplossing voor zijn. De CO2-uitstoot van windenergie is maar liefst 50 keer lager dan van stroom van fossiele brandstoffen, en bovendien is wind in Nederland ruim voorhanden. Naast al bestaande en geplande windmolenparken op zee zullen er ook meer windmolens op land nodig zijn.

Zitten er dan geen nadelen aan land-windstroom? Helaas wel. Zo sterven er jaarlijks een hoop vogels door windmolens en er kan sprake van geluidsoverlast zijn. Echter, er zijn inmiddels strenge regels voor het plaatsen van windmolens, en door nieuwe technologie is het ook mogelijk om grotere molens op land te plaatsen. Grotere molenwieken wekken in verhouding veel meer stroom op, en een grote molen kan ook hoger gebouwd worden –hoe hoger - hoe meer wind - wat ook weer meer stroom oplevert, waardoor er minder molens nodig zijn.

De plaatsen waar het mogelijk is dergelijke molens te plaatsen, worden bepaald door de provincie, samen met de desbetreffende gemeente. Vóór plaatsing komt er een gedegen onderzoek naar de eventuele nadelige effecten daarvan. Omwonenden moeten er zo min mogelijk last van hebben, en – héél belangrijk – de locatie mag geen directe aanvliegroute voor vogels zijn.

Helemaal voorkomen dat er vogels sneuvelen door de windmolens kan jammer genoeg niet, maar door doordachte plaatsing kan er veel vogelleed worden voorkomen. Op dit moment sterven er in Nederland ongeveer 50.000 vogels per jaar door windmolens, en dat moet minder. (Ter referentie: door het verkeer komen er 2 miljoen vogels per jaar om – veertig keer zoveel dus.)

In Maassluis krijgen wij nu te maken met grote molens aan de overkant. Drie van die grote jongens op de landtong direct ten westen van Rozenburg. Hemelsbreed ongeveer 1 kilometer van de bebouwing in Maassluis.  Van geluidsoverlast zal er op die afstand niet zoveel te merken zijn, waarschijnlijk is er enkel alleen ‘s nachts iets te horen. In de MER (Milieu Effect Rapportage) zal dit geluidsniveau berekend worden, en bij overschrijding van de normen kunnen de molens ‘s nachts minder draaien om binnen de normen te blijven.

Bewoners zouden ook last kunnen ondervinden door de verlichting (‘s nachts) bovenop de molen. Nu is dat in de Nederlandse wet nog verplicht (voor het vliegverkeer) maar ook hiervoor zullen nieuwe technieken binnen niet al te lange tijd voor verandering zorgen. Met een radarsysteem zullen de lichten bijvoorbeeld alleen aan gaan als er luchtverkeer in de buurt is. In Duitsland werkt het al, maar hier moet de wet nog worden aangepast. Van andere bijeffecten, zoals slagschaduw en schittering zal men in Maassluis geen last hebben – voor slagschaduw staan ze te ver weg, en tegen schittering kunnen de molens voorzien worden van een coating.

GroenLinks Maassluis zal tijdens de aanloopperiode natuurlijk scherp in de gaten houden of de Milieu Effect Rapportage goed wordt uitgevoerd en nageleefd, en nadelen voor mens, dier en milieu zoveel mogelijk beperkt zullen blijven. Deze drie molens zullen samen stroom opwekken voor ca. 12.000 huishoudens, en als we het westelijk deel van de landtong - waar oude molens worden vervangen en nieuwe geplaatst – erbij optellen komt er stroom voor maar liefst 49.000 huishoudens. Geweldig toch?

Kortom, wat GroenLinks Maassluis betreft zijn de drie grote molens aan de overkant van Het Scheur van harte welkom!