COMMISSIE 1

Parkeernorm                                             

Het college wil de parkeernorm voor nieuwe woonwijken naar beneden bijstellen om zo meer ruimte te introduceren voor groen, speeltoestellen en extra woningen.

1ste termijn

1. Hoeveel extra woningen kunnen er nu komen met deze lagere parkeernorm?

2. De verlaging van de parkeernorm viel ons wat tegen. Waarom is er niet gekozen voor een grotere verlaging van de parkeernorm? Er is dan namelijk meer ruimte voor extra woningen, meer groen en meer speelvoorzieningen in nieuwe wijken.

3. Dan de laatste vraag aan de agendacommissie voor de raadsagenda en dus eigenlijk aan de voorzitter van deze commissie 1. Wij waren nogal verbaasd over de hoeveelheid tijd die is ingepland voor deze commissie 1 terwijl het advies van de agendacommissie ook nog eens is om hier een debat over te voeren. Waarom is hier zoveel tijd voor ingepland terwijl andere onderwerpen, zoals het MeerjarenProgramma Gebiedsontwikkeling dat gaat over bijna alle projecten in de stad, minder tijd is ingepland terwijl het advies daarvan een hamerstuk (= waarover de raad direct besluit en niet debatteert) is?

2de termijn

Fijn dat er deze keer wel een verschillen-tabel is bijgevoegd. Dat maakt het stuk overzichtelijker. In de verschillen-tabel staat precies hoeveel procent van welke parkeernorm wordt aangepast.

Het is goed dat er aan fietsparkeren is gedacht. Fietsparkeerplekken zijn zeker geen overbodige luxe  omdat steeds meer mensen gaan fietsen.

De parkeernorm moet in balans zijn. Nu zien we dat we een veel te hoge parkeernorm hebben in nieuwe wijken, waardoor er minder betaalbare woningen gebouwd kunnen worden. Ook moeten nieuwe wijken gezellig en leefbaar zijn, terwijl auto’s relatief veel ruimte in beslag nemen.

Mensen die dichter bij hoogwaardig OV wonen zijn sneller bereid het OV te pakken.

Ook moet de gemeente proberen deelvervoeraanbieders terug in Maassluis te krijgen, zodat mensen naast het OV en de fiets een goed alternatief hebben voor de auto.

Naast een lagere parkeernorm moet de gemeente voor de parkeerplekken die wel gerealiseerd worden bij nieuwe projecten eigenlijk zoveel mogelijk inzetten op ondergronds parkeren.

Wat betreft de inspreektijden: Daar moeten we het maar eens over hebben, want de verdeling nu is krom en roept dus vragen op.

Tot slot: GroenLinks is toch tevreden

GroenLinks is van mening dat de parkeernorm wel verder naar beneden had gekund. Desalniettemin zijn wij blij met iedere verlaging van de parkeernorm voor auto’s zodat er meer ruimte is voor extra betaalbare woningen, groen- en speelvoorzieningen! Ook zijn wij blij met de nieuwe fietsparkeernorm. Wat ons betreft hoeft hier dan ook geen debat over te komen en wordt dit een hamerstuk.

Nb. Het stuk wordt volgende week, op 18 oktober, behandeld in een debat.

ACTUALITEITENHALFUUR

Niet varen van veerboot

De veerboot is heel hard nodig. Veel Maassluisers werken aan de overkant. En een pont stimuleert een duurzame manier van vervoeren.

Waar is die andere boot en waarom kan deze niet gebruikt worden? Het blijkt dat deze kapot is en er gewacht wordt op onderdelen. De mensen kunnen nu wel met bussen naar de overkant.   

Maar grote voertuigen die niet door de Beneluxtunnel kunnen hebben pech.  

Andere partijen vroegen nog waarom er geen borden zijn geplaatst als aanduiding langs de weg dat de boot niet vaart. Dat is dan ook geen overbodige luxe. Zelf hebben we de provincie (Verantwoordelijke voor de veerboot) een tijdje terug ook al op de hoogte gebracht en wij hebben samen met de PVDA, D66, SP en de ChristenUnie/SGP de volgende (verkort weergegeven) vragen van 10 oktober jl. gesteld en hopen dat zij hier spoedig op zullen terugkomen:

1. Bent u met ons van mening dat de veerverbinding op dit moment niet volgens contract wordt uitgevoerd?

2. Kunt u ons uitleggen waarom, nu de Blankenburg tijdelijk uit de vaart is, de Staeldiep niet als vervanger wordt ingezet?

3. Is er geen andere veerpont beschikbaar?

4. Bent u het met ons eens dat er een vervangende veerboot binnen redelijke termijn beschikbaar moet zijn?

Windmolen

VSP en Leefbaar Maassluis maakten kenbaar niet blij te zijn met de mega-turbine, zoals hun dat noemden, van Rotterdam. Het college was in eerste instantie voornemens deze niet te plaatsen maar doet dat nu toch wel.

Volgens de VSP drukt de provincie dat door. Zij vindt dat we de inwoners moeten wijzen op het recht om bezwaar te maken. De wethouder liet weten ook niet te staan springen voor een windmolen aan de overkant maar hij is niet voornemens bezwaar in te dienen. Helaas hebben zowel Leefbaar als de VSP niet gesproken over andere manieren om energie op te wekken.

Kritische noot GroenLinks

Onze vraag was dan ook wat wij als gemeente nu eigenlijk gaan doen om op een duurzame manier energie op te wekken. Daar kwam een onbevredigend antwoord op van de wethouder. Namelijk, dat we moeten samenwerken met Vlaardingen en dat we moeten wachten op voorstellen vanuit het college. Typisch hoe de raad en het college nu omgaan met de energietransitie. Zij bekritiseren wel andere op hun energietransitie maar doen zelf bijna niks. Hier valt dus nog een wereld te winnen!

DEBAT IN GEMEENTERAAD

Wegenstructuurvisie en indienen Motie nachtmetro

1ste termijn

Allereerst fijn dat de besluitpunten nu helderder zijn. Toch blijft het stuk naar onze mening vaag. Daarom steunen wij de motie van de ChristenUnie om de plannen concreter te maken. Want wanneer gaan we nu wat doen en hoeveel mag dat ongeveer kosten? Dat willen we graag weten.

We vinden het een gemiste kans dat de fietsvisie nog niet klaar is. Een totaalplaatje waarbij de fiets- en wegenstructuur visies naast elkaar gelegd kunnen worden is een stuk duidelijker. Fiets- en autoverkeer hebben immers nogal wat met elkaar te maken.

Wat betreft de extra 30-kilometerwegen. Daar zijn we erg blij mee. Dit zal de luchtkwaliteit ten goede komen en maakt de wegen vooral veiliger. Wel willen we het college meegeven op wegen waar ook fietsers rijden geen versmallingen aan te brengen om de snelheid eruit te halen. Dit levert namelijk gevaarlijke situaties op voor fietsers. 

Dan nog iets wat voor ons onduidelijk is. Wat gaan we nu precies doen op de lange termijn om te zorgen dat mensen niet stilstaan op de spoorwegovergang bij de Julianalaan?

We moeten mensen verleiden de auto te laten staan. Helaas is het openbaar vervoer niet voor iedereen een goed alternatief. Een van de redenen daarvoor is dat je met late diensten niet meer kan thuiskomen.

Een nachtmetro zou hierin in ieder geval voor een grote groep mensen een bijdrage kunnen leveren!

Daarom dienen wij de motie nachtmetro in waarvan ik het dictum ga voorlezen:

Verzoekt de raads- en collegeleden leden die zitting hebben in de advies- en bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH om:

  • Het realiseren van nachtelijk openbaar vervoer tussen Rotterdam en Hoek van Holland in te brengen bij de discussie binnen de MRDH over de Strategisch Agenda voor de komende jaren;
  • Het doortrekken van de weekendverbinding naar Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland in te brengen bij de discussie binnen de MRDH over de strategische agenda voor de komende jaren.

Verzoekt het college om:

  • In samenwerking met omliggende gemeenten en de MRDH te bepleiten dat de weekendmetro doorrijdt naar Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland;
  • In samenwerking met omliggende gemeenten en de MRDH op de meest korte termijn uitvoering te geven aan het coalitieakkoord en dus te lobbyen voor de mogelijkheid van de nachtmetro (in met name het weekend);
  • De gemeenteraad voor 1 mei 2023 door middel van een raadsinformatiebrief te informeren over de stand van zaken;
  • Indien uitvoering van deze motie tot een budgetvraag leidt hierover in gesprek te gaan met de gemeenteraad.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

2de termijn

VERKEERSVEILIGHEID EN WEEKENDMETRO

Wat betreft de oude veilingroute willen we het college meegeven in gesprek te blijven met Midden Delftland. Niet alleen voor de doorstroming van het autoverkeer, maar ook voor de doorstroming van het fietsverkeer.

Wij maken ons grote zorgen om de rotonde bij de Mozartlaan. Dit weekend gebeurde hier nog een ongeluk en dit is niet de eerste keer. Deze oversteek moet veiliger worden voor fietsers en voetgangers.

Het STOP-principe moet wat ons betreft gehandhaafd blijven. Het liefste willen wij bij alle drukke rotondes tunneltjes voor fietsers en voetgangers. Tunneltjes bieden optimale doorstroming en zijn het meest veilig. Helaas merkten we in de commissie dat hier weinig animo voor was. Daarom vinden wij dat fietsers en voetgangers voorrang moeten blijven krijgen op de nieuwe turborotondes. Verder zijn wij van mening dat fietsers voorrang moeten krijgen bij het Havenplein als de toekomstige stoplichten uitstaan of kapot zijn.

Als er groen verdwijnt voor de verbreding van de weg dan moet dit in m2 gecompenseerd worden.

De motie van Leefbaar Maassluis, kunnen wij steunen. Vrachtauto’s die daar niks te zoeken hebben moeten zoveel als mogelijk geweerd worden.

De eerste gesprekken over verbreding van de Kade nabij de spoorwegovergang zijn geweest. Dat is goed nieuws.

De wethouder zei in reactie op onze motie er al mee bezig te zijn. Echter, er speelt personeelstekort dat een groot probleem is. Dat maakt het doortrekken van de weekendmetro lastig.  

Er is een toezegging gedaan om door te gaan met lobbyen.

Daarom hebben we besloten onze motie voorlopig terug te trekken. De raad stond sympathiek tegenover het doortrekken van de weekend metro dus ook de lobby bij de MRDH vanuit Maassluis kan beginnen.