Op 16 januari jl. deelde GroenLinks Maassluis in Commissie 1 over het 'Raadsvoorstel tot vaststellen bestemmingsplan Vlietlocatie' haar kijk op dit plan. We brachten daar reeds verslag over uit. Hierover tref je het beloofde vervolg:

PLAN ELEMENTEN

De huizen zijn nu 20% duurder dan vorig jaar rond deze tijd. Een gemiddeld huis kost nu € 438.000,--. Een nieuwbouwhuis kost zelfs gemiddeld € 466.000,--. Dat zijn prijzen die maar weinig starters kunnen betalen, zeker starters die alleenstaand zijn. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aspect van overbieden dat bij 80 procent van de verkochte huizen het geval is geweest. Er is dit jaar ook nog eens een stuk minder aanbod van woningen dan vorig jaar. Zowel in de huur- als koopsector zie je dat terug. Kijk maar eens op Funda of Woonnet Rijnmond. Het aanbod slinkt terwijl de vraag steeds groter wordt.

Met het plan Vlietlocatie sloopt het college meer woningen, namelijk 110 stuks, dan er terugkomen, namelijk 61 stuks.

GroenLinks vindt dat niet uit te leggen in tijden van grote woningnood!

Van die 61 woningen zijn slechts 24 woningen sociaal, terwijl we weten dat juist de behoefte aan extra woningen het grootste is. Ook op de oude locatie, waar nu nog de Jumbo zit komt, geen woningbouw. Dit gebouw komt waarschijnlijk leeg te staan. GroenLinks vindt dat zonde van de ruimte.

En wat te denken van het groen. Het parkje en het groen langs de vliet wordt zo weggehaald en komt ook niet meer terug in de binnenstad. Dit is slecht voor de luchtkwaliteit, leefbaarheid en biodiversiteit.

Van de woningen die op deze locatie teruggebouwd worden, heeft alleen de Jumbo een groen dak. Wederom een gemiste kans in dit plan.

Het doel van dit plan was om het winkelrondje af te maken en de binnenstad als het ware te verlengen. Toch heeft het college de plannen zo bijgesteld dat dit niet gaat gebeuren. Auto’s kunnen in de laatste versie gewoon langs de vliet rijden en dan parkeren. Het winkelrondje wordt niet afgemaakt.

Dit plan heeft dus zeker geen meerwaarde meer, integendeel zelfs. GroenLinks gaat daarom tegen dit plan stemmen!

ALS ENIGE TEGENGESTEMD

Wij hebben tegengestemd omdat:

• Er 110 woningen gesloopt worden en er slechts 61 worden teruggebouwd;
  • Er 86 minder sociale huurwoningen terugkomen op dezelfde plek.

OVER GROEN EN DUURZAAMHEID – GEMISTE KANS

Het groen langs de vliet en het parkje achter de vliet verdwijnen en komen ook niet meer terug in de huidige vorm. Er komt veel minder groen terug verspreid langs het project. Dit staat niet in verhouding tot wat er nu staat aan groen. De wethouder is daarin ook naïef, want hij denkt dat mensen hun tuin over het algemeen groen gaan inrichten. Wij betwijfelen dat en zelfs al doen mensen dat dan nog staat dit niet in verhouding tot het groen wat er nu is op deze locatie.

Het project is niet duurzaam. Er zijn geen zonnepanelen en groene daken ingetekend met uitzondering van de Jumbo. Een gemiste kans wat ons betreft.

WINKELRONDJE EN ‘AUTO DE BAAS’

Het winkelrondje is weg. Het is er uitgehaald omdat er ineens geen behoefte meer aan zou zijn en zo konden er extra parkeerplekken gerealiseerd worden.

Het verlengen van het oude centrum lukt niet met de huidige plannen. De vlieten zijn niet autovrij en je kunt nog steeds langs de vliet parkeren. Het doortrekken van het oude centrum lukt niet op zo een manier.

De auto is ouderwets ‘de baas’ in deze plannen. Alsof mensen alleen maar naar het oude centrum komen omdat er goede parkeervoorzieningen zijn. Wij vinden dat het college en de rest van de raad het centrum daarmee veel tekort doet!

Voordat het debat begon, wilden wij nog een amendement indienen om de plannen iets dragelijker te maken. Maar met het zoeken van steun bleek geen enkele partij dat te zien zitten.

GroenLinks heeft als enige partij tegen dit plan gestemd.

Raoul Kleijwegt (fractievoorzitter)