GroenLinks biedt u een drieluik met voorbeelden over het Duurzaamheidsbeleid van de gemeente Maassluis. Stapje vooruit, stapje achteruit (deel 3). Denk en doe mee!

Met dit ‘Stapje vooruit, stapje achteruit ’ sluiten we ons drieluik af. We nemen nog het voorbeeld van het aardgasvrij maken van de stad. Veel inwoners maken zich zorgen, er is veel onduidelijkheid. De gemeente is hard bezig met plannen maken maar laat niets los behalve dat het aardgasvrij maken, voorzichtig gezegd, een hele klus wordt.

Als dat al zo’n opgave is dan denk je dat nieuwbouw zoals op het Balkon, het Wilgenrijk, de Burgemeestersbuurt, direct energieneutraal gebouwd gaat worden. Dat is dan alvast maar gebeurd. Dat woont comfortabel en het is veruit het goedkoopste om dat direct in de bouwplannen mee te nemen. Dat voorkomt sowieso dat de nieuwe huizen vrij kort na oplevering weer aangepast moeten worden.

Tegenover Metrostation-west staat inderdaad een rij van veertien energieneutrale huizen. De zonnepanelen wekken net zoveel energie op als nodig is voor verwarming en overig verbruik. Ze staan er nu ruim een jaar en het was een mooie stap vooruit. Toen die gebouwd werden, dacht iedereen dat de overige huizen die nog gebouwd moesten gaan worden ook energieneutraal zouden worden. Nieuwe tijden waren aangebroken, toch? Niet dus! Die nieuwe huizen werden en worden weer gewoon ouderwets gebouwd. Dus met CO2 en stikstof uitstoot. Een pijnlijk stapje achteruit.

Die pijn zit vooral bij de nieuwe eigenaren van de huizen. Op het moment van koop waren de plannen zo ver gevorderd dat, om het nieuwe huis energieneutraal te krijgen, er fors meerwerk moest worden betaald. De misser was (en wordt nog steeds) gemaakt bij de vergunningverlening. Daarnaar gevraagd, volgt er een oncontroleerbaar antwoord over landelijke eisen en claims die de gemeente eventueel zou kunnen krijgen.

Maar waarom golden die argumenten dan niet voor de veertien energie neutrale woningen tegenover Station-West? Bij GroenLinks snapt niemand dat.

Als u ook voorbeelden heeft in de sfeer van “stapje vooruit, stapje achteruit”, dan horen we dat graag van u.

Oh ja, GroenLinks Maassluis kan nog steeds een paar leden gebruiken, dan kunnen we daadwerkelijk meer voor elkaar krijgen ……

Wij zijn bereikbaar per email: glmaassluis@gmail.com

Henk van Woerden (actief lid GroenLinks)