Op 14 maart bracht GroenLinks in de commissies over de volgende 2 raadsvoorstellen haar kijk daarop in:

Verminderen van de gevolgen van de energiecrisis

Het college wil dat we als gemeente wat extra's doen om de gevolgen van de energiecrisis zo klein mogelijk te houden.

1ste TERMIJN

Goed dat er extra geld komt voor de Voedselbank en het wijkteam. Helaas is dit hard nodig. Ook zijn wij blij dat er geld beschikbaar komt voor het isoleren van woningen.

Wel hebben wij een vraag over het stuk dat nu voorligt. Er staat in: “we gaan over tot het betalen van de energietoeslagen, zodra we van de Belastingdienst helderheid hebben gekregen dat dit geen negatief effect heeft op andere toeslagen van inwoners”. Waarom is dit niet eerder gebeurt? Dat lijkt me namelijk vrij cruciaal.

Stel nu dat energietoeslagen wel een negatief effect hebben op andere toeslagen. Wat gaat het college dan met dit deel van het vrijgemaakte budget doen?

2de TERMIJN

Goed dat er meer geïsoleerd gaat worden. U moet wel erg veel schriftelijk op zaken terugkomen. Was het niet handig geweest als wethouder Kuiper, die veel raakvakken heeft op dit dossier, hier ook was zodat er dan direct antwoord gegeven kon worden op de vragen. Dit is dus gelijk een oproep aan de agendacommissie om daar in het vervolg rekening mee te houden.

Wat betreft het stuk vinden wij het goed dat we dit gaan doen, al is nog niet alles duidelijk. Wij hebben er vertrouwen in dat dit geld goed terecht gaat komen!

Vaststellen beleidsnota Handhaving en Toezicht Domein I 2023-2026

Voorgesteld wordt om handhaving met 1fte uit te bereiden en geen gebruik te maken van extra geweldsmiddelen. Verder is het stuk wat gemoderniseerd.

1ste TERMIJN

We zijn blij dat toepassing van geweldsmiddelen niet worden uitgebreid. Blij ook dat dit volgens het stuk niet nodig is. Als dit wel nodig had geweest, hebben onze handhavers namelijk veel met geweldsincidenten te maken, valt te lezen op pagina 16. Maar vragen handhavers in Maassluis wel om geweldsmiddelen?

Wij krijgen de laatste tijd veel klachten vanuit de Hoogstraat over wildplassen. Dit is dan voornamelijk in het weekend. Er wordt dan wel eens tegen deuren en muren aan geplast. Helaas is het erg moeilijk mensen te betrappen op wildplassen. Zou hier, nu dit een soort trend is, meer aandacht naartoe kunnen gaan voor de handhaving? En wat vindt het college van het idee om voor dit soort ‘trends’ een meldpunt te openen en daarbij een soort campagne te starten vanuit de gemeente?

Wij missen een telefoonnummer dat mensen kunnen bellen of appen bij straatintimidatie. Waarom is deze er niet? Een voorbeeld: er zitten personen op een bankje die zich intimiderend kunnen uiten tegen voorbijgangers. Ze zijn niet agressief maar komen wel intimiderend over voor sommige voorbijgangers. 112 bellen is dan niet nodig, maar het is wel fijn als er hulpdiensten bereikbaar zijn voor dit soort klachten. De afdeling Handhaving kan na meldingen aanspreken op gedrag en bij constatering beboeten. Dit zal het veiligheidsgevoel in onze stad versterken!

De ene overtreding heeft meer impact dan de andere overtreding. Plasticafval op straat dat de sloot, haven of vliet inwaait en uiteindelijk in zee terechtkomt is daar een voorbeeld van. Waarom gaat hier niet meer aandacht naartoe, ten koste van bijvoorbeeld geluidsoverlast van de buren of fietsen op de stoep?

Nog altijd zijn wij blij met de lokfietsen tegen fietsendiefstal. Gaan we hier in de toekomst wel mee door?

2de TERMIJN

Een meldpunt voor wildplassen is er nu niet. Wel kunnen mensen meldingen aanmaken op de Fixi-app over dit soort overlast. Ik roep dan ook iedereen op dit te doen als er is wild geplast. Voor straatintimidatie kan men bellen naar de politie, want de Handhaving gaat hier niet over begrijp ik nu. Bellen kan via 112 of het 0800 nummer. Ik roep mensen op dat ook te doen. Want als straatintimidatie minder wordt, bevordert dat het veiligheidsgevoel op straat.

Geluidsoverlast ligt, begrijpen we nu ook, bij de politie en niet bij de Handhaving. Dat is goed om te weten. Fixi kan gebruikt worden als meldpunt begrijpen we nu. Opmerkelijk, want in het stuk dat voorligt werd ons dat niet duidelijk. Het college vindt het telefoonnummer van Handhaving bekend maken niet nodig. Tja, dat is een keuze. Wij zien dat toch anders, om de laagdrempeligheid te bevorderen. Er komen ongeveer 15 meldingen per dag binnen via Fixi voor de handhavers met uiteenlopende klachten. Het thematisch behandelen van waar extra aandacht voor komt die maand betreffende handhaving zou goed zijn. Er wordt dan in een bepaalde maand ergens extra de nadruk op gelegd.

Het belang van jongerenwerkers moeten we niet onderschatten. Want, voorkomen is nog altijd  beter dan genezen. De samenwerking met Vlaardingen loopt nog niet zoals zou moeten, hoorden we net. Hoe komt dat? Wij willen dat handhavers meer aandacht voor afval en vervuiling krijgen. Dit is een van de grootste ergernissen onder de inwoners van Maassluis. Ook zorgt een groot deel van het zwerfvuil voor blijvende schade aan het milieu als het niet op tijd wordt opgeruimd.

Raoul Kleijwegt (fractievoorzitter GroenLinks Maassluis)