Actiepunten

Mobiliteit

  • Er komen snel meer laadpalen bij openbare parkeervakken. De gemeente maakt ruimte voor verschillende aanbieders. Op centrale plekken, zoals bij de Koningshoek, komen snellaadpalen in combinatie met zonnedaken.
  • De fiets-infrastructuur wordt grondig en structureel verbeterd. Slecht wegdek wordt op tijd vervangen en onderhouden. Fietspaden worden waar nodig verbreed, geasfalteerd, obstakelvrij en overzichtelijker gemaakt.
  • Kruispunten worden ingericht met slimme stoplichten met sensoren. Wandelaars en fietsers krijgen voorrang bij slecht weer.
  • Zowel recreatief als snel fietsverkeer verdient aandacht. Voor doorgaand fietsverkeer wordt de Metropolitane Fietsroute zonder verdere vertraging aangelegd. Voor lokaal fietsverkeer komen veilige fietsstraten van oost naar west, langs winkels en scholen.
  • Maassluis behoudt en creëert goede OV-verbindingen. Dag en nacht. Binnen Maassluis, maar ook tussen Maassluis en Westland/Delft/Rotterdam/Den Haag. Zelfs wanneer dit niet rendabel is voor het OV-bedrijf. Bus 126 rijdt vanaf metrostation West weer door naar de Steendijkpolder.
  • Maassluis krijgt een hoogwaardige sneltramverbinding, waardoor het mogelijk wordt om snel van Maassluis, via het Westland, naar Den Haag te reizen.
  • Maassluise minima en 65+’ers kunnen gratis gebruikmaken van Openbaar Vervoer.
  • De gemeente stimuleert het gebruik van deel-auto’s en -scooters.
  • De parkeernorm (aantal verplichte parkeerplekken per woning) gaat omlaag bij nieuwbouw. Bij het ontwerp van nieuwe wijken wordt een mobiliteitsplan gemaakt, dat niet alleen parkeerplekken, maar ook deelauto’s, OV en fietsverkeer omvat.
  • Om de veiligheid van alle verkeersdeelnemers te kunnen garanderen, moet de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag. Doorgaand verkeer wordt buiten de woonwijken geleid. Alle woonwijken worden 30km-zones, waar auto’s te gast zijn.
  • De Lijsterlaan wordt een fietsstraat (waar fietsers voorrang hebben en auto’s te gast zijn), zodat jong én oud zich veilig voelt op straat.
  • Het oude centrum van Maassluis heeft een groot mobiliteitsprobleem; met name op de doorgaande route PC Hooftlaan – Lange Boonestraat – Wagenstraat stroomt het verkeer slecht door, de straat wordt als onveilig en onprettig ervaren, en staat bij hoosbuien regelmatig blank. Het gehele centrum van Maassluis moet daarom grondig worden heringericht. Hierbij kunnen oplossingen zoals éénrichtingsverkeer, meer groen en voetgangersgebieden, en fietsstraten worden ingezet.
  • Op de Noordvliet worden parkeerplekken ingericht als recreatief gebied, met terrassen, groen en fietsenstallingen. Hiermee wordt het wandel- en recreatiegebied van het oude centrum uitgebreid.
  • De Prinses Julianalaan wordt ingericht als éénrichtingsstraat met 30 km/u als maximumsnelheid. Zo hoeven de bomen niet gekapt te worden om plaats te maken voor de Metropolitane Fietsroute. Deze kan dan komen op de andere weghelft. Nieuwbouwwijk De Kade wordt ontsloten via de Vlaardingsedijk en langs metrostation Centrum.
  • Hardrijders worden structureel aangepakt door meer controles op plekken waar vaak te hard gereden wordt.
  • In overleg met de scholen worden de belangrijkste schoolroutes extra onder de loep genomen. Kinderen moeten veilig naar hun eigen school kunnen lopen of fietsen. Autoverkeer rond de scholen (ook van ouders) wordt ontmoedigd.
  • Langzaam en snelverkeer wordt zoveel mogelijk gescheiden.

Gezond eten

  • De gemeente ondersteunt lokale voedselinitiatieven en (educatieve) projecten, zoals voedselbossen, pluktuinen, voedselcoöperaties, schaapskooien en natuureducatie. Hierbij ligt de focus niet alleen op gezondheid, maar ook op de gemeenschapsfunctie.
  • Scholen en sportclubs worden geholpen bij het inrichten van gezonde kantines. De gemeente helpt ze de weg vinden naar landelijke subsidiepotten.
  • Bij het planten van bomen en struiken kiest de gemeente voor (inheemse) voedselproducerende soorten.
  • Lokale voedselinitiatieven worden geholpen bij hun communicatie en ledenwerving.
  • De gemeente geeft het goede voorbeeld: bij lunches en congressen is vegetarisch en lokaal eten de norm. Vleeseters kunnen hun dieetwensen doorgeven.
  • Er komen drinkwatertappunten op centrale plekken en bij sportclubs.
  • Alle Maassluise kinderen hebben goed ontbeten als ze op school zitten. Dit regelt de gemeente direct via de scholen of via maatschappelijke zorginstellingen.

Grondstoffen en afval

  • De gemeente zorgt dat iedere inwoner afval gescheiden kan inleveren op loopafstand.
  • Op openbare plekken, zoals de bibliotheek en de metrostations, komen inleverpunten voor (kleine) statiegeldflesjes.
  • Er komen voldoende openbare prullenbakken. De bakken krijgen een klep om vogels en wind tegen te gaan. Bakken op populaire plekken zijn extra groot en worden vaker geleegd.
  • In de binnenstad komen rolcontainers en/of ondergrondse containers. 
  • De gemeente houdt plekken schoon waar veel zwerfafval terechtkomt. Denk aan: langs het Scheur (Nieuwe Waterweg), bij de winkelcentra en de metrostations.
  • Vrijwilligersgroepen die hun eigen wijk schoonhouden worden actief ondersteund.
  • De gemeente ondersteunt en faciliteert initiatieven zoals Repair Cafe, tweedehandswinkels en innovatieve duurzame startups.
  • Er komen strengere normen voor materiaalgebruik en duurzaamheid bij nieuwbouw en grote verbouwingen.
  • De gemeente spreekt de industrie en bouwbedrijven binnen de gemeentegrenzen aan op hun (zwerf)afval en handhaaft tegen overtreders. Bouwafval mag niet over de hekken waaien.
  • De gemeente investeert in een boot om de vlieten, de havens en de sloten afvalvrij te maken.
  • De gemeente zet meer medewerkers in om zwerfafval te verwijderen.
  • De sluiswachters van de Monstersche Sluis worden uitgerust met hulpmiddelen om zwerfvuil uit het water te vissen, vóórdat dit via de haven de zee kan inspoelen.

Openbaar groen

  • De gemeente stelt - naast de bestaande beleidsadviseur Groen, Biodiversiteit, Ecologie - een stadsecoloog aan om medewerkers en aannemers aan te sturen, te zorgen voor duurzame plannen en een goede uitvoering en bewoners/ bewonersorganisaties te adviseren bij de (natuurlijke) inrichting en onderhoud van hun omgeving. Hierbij zet de gemeente in op continuïteit bij personeelsbeleid, zodat kennis niet verloren gaat.
  • De gemeente krijgt een eigen bomenverordening, waarin regels voor behoud, bescherming en kappen worden vastgelegd.
  • De gemeente moet gekapte bomen vervangen door dezelfde hoeveelheid (in m3) biomassa. Als één oude boom gekapt wordt, kan dit betekenen dat er 5 tot 10 jonge boompjes voor terugkomen. Als er kap-plannen zijn, moeten éérst nieuwe bomen geplant worden.
  • Daarnaast worden nog eens 500 bomen extra geplant. Vooral tiny forests zijn hierbij een goede optie, met name voor de biodiversiteit.
  • Er komt een locatievoorstel voor nieuwe bomen en plantenperken. Burgers kunnen hiervoor voorstellen doen.
  • Bij het planten van bomen worden duurzame keuzes gemaakt. Jonge aanplant is goedkoper én slaat beter aan. Inheemse, diverse soorten kunnen beter tegen plagen en ziektes. Daarnaast wordt voor alle nieuwe aanplant meteen een onderhoudsplan gemaakt en uitgevoerd.
  • De gemeente ondersteunt of initieert initiatieven zoals een voedselbos, een pluktuin, een vlinderweide en/of een bloesembomenlaan.
  • Het centrum én de woonwijken worden vergroend, met goed onderhouden plantenbakken en -perken.
  • Het duurzame, ecologische maaibeleid wordt voortgezet. Uiteraard worden onoverzichtelijke verkeersknooppunten extra gemaaid. Stadsherders worden ingezet om grotere stukken gras met schapen te ‘maaien’.
  • De gemeente hanteert strenge kwaliteitseisen bij het uitbesteden van snoei-, maai- en knotwerkzaamheden. Duurzaam en lokaal zijn belangrijker dan goedkoop.
  • Op daken van bushokjes komen groene daken en/of zonnepanelen.
  • Voor iedere geboorte in Maassluis wordt een boom geplant.