Een groepje GroenLinksers uit Maassluis heeft besloten om een middag niet te gaan flyeren voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar om zélf te gaan ervaren wat er zoal aan plastic troep langs Het Scheur te vinden is (én het gelijk opruimen natuurlijk!)

Het bleek een waardevolle middag. De groep heeft het stuk oever vanaf de Santplaet tot aan het Douanehuisje schoongemaakt. Halverwege de klus kregen zij spontaan hulp van twee jonge Maassluizers, echt super dat deze jonge knapen wilden helpen. (Jong geleerd = oud gedaan!). Verder kregen we ook hele enthousiaste reacties van fietsers en wandelaars die hen bezig zagen.

We hebben maarliefst tien grote zakken vol met voornamelijk plastic afval gevuld. Het is werkelijk verbazend hoeveel limonaderietjes, flessendoppen, stukken los plastic, nylontouw, flesjes en versnipperd piepschuim er te vinden was. Verder waren er nog wat opmerkelijke vondsten. Zo vonden zij: het hoofd van een barbie, een helm en een kindertandenborstel.

Dat dit werk echt noodzakelijk is, heeft deze middag wel bewezen. Dit zullen wij zeker vaker gaan doen. Maar alleen met vrijwilligers kunnen we de kades niet schoon houden. Daarom wil GroenLinks dat de gemeente personeel in dienst neemt die verantwoordelijk worden voor het permanent schoon houden van de vlieten, sloten en havens met de bijbehorende kades. Verder moeten er meer afvalbakken komen zodat zakken niet meer los te hoeven worden afgehaald. Dit is niet alleen beter tegen ongedierte maar ook tegen zwerfvuil.