DEBAT: GROENLINKS STEMT ALS ENIGE TEGEN HET RAADSVOORSTEL ACTIEPLAN VERKEERSVEILIGHEID

De coalitie heeft te weinig aandacht voor de fietsers. Ook zijn wij het niet eens zijn met de wegencategorisering. GroenLinks wil inzoomen op verbeteringen in de inrichting en ​het niet geconfronteerd worden met het afdoen van belangrijke moties. In dit bericht lees je wat de belangrijkste punten zijn die​ wij te weinig of niet terug zien in het Actieplan Verkeersveiligheid.

 

De coalitie heeft te weinig aandacht voor de fietsers, terwijl dit wel de groep is met de meeste slachtoffers in het verkeer. Ook zijn wij het niet eens zijn met de wegencategorisering van 50 km binnen de bebouwde kom. De beleidsdoelen daaromtrent zijn voor ons daarom ​niet goed.

Er zijn de afgelopen jaren in Maassluis relatief weinig ongelukken gebeurd. Maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Want, we zien een toename van het aantal fietsers. Dit in combinatie met de oververtegenwoordiging van ongelukken in het zwakke verkeer (fietsers en voetgangers). Daarvan kent de groep fietsers de meeste gewonden.

 

Hoe zoomen we in op verbeteringen in inrichting en ​het niet afdoen van ​de moties?

Om de fietsveiligheid te verbeteren moeten we de fietspaden zoveel mogelijk verbreden zodat fietsers elkaar makkelijker kunnen passeren én langzaam en snel fietsverkeer elkaar niet in de weg zitten. Een aantal fietsongelukken komt ook door de slechte kwaliteit van de fietspaden. Daarom moeten we de kwaliteit daarvan naar een hoger niveau tillen.

Verder beschouwt het college de motie Verkeersveiligheid in Maassluis als afgedaan. Dat vinden wij opmerkelijk, omdat de wethouder in de commissie ook duidelijk aangaf dat een losliggend fietspad op de Uiverlaan lastig in te passen is en we daar eerder moeten denken aan fietsstroken in plaats van een losliggend fietspad.

De motie vraagt om losliggende fietspaden op alle 50 wegen. Dit staat dus niet voor overal in Maassluis in de planning. Daarom is de motie wat ons betreft niet afgedaan. Een gemiste kans want de wethouder gaf ook aan dat veel fietsslachtoffers gevallen zijn met gemotoriseerd verkeer als onderdeel van de oorzaak.

 

Scheiden van langzaam en snel fietsverkeer vergroot dus de verkeersveiligheid!

 

De stoplichten voor het fietsverkeer zijn ons ook een doorn in het oog. Deze zijn bij de Westlandseweg slecht afgesteld. Nu kom je aanfietsen en staat het licht op rood zonder dat er iemand aankomt. Je stopt, stapt af, drukt op het knopje en hij springt gelijk op groen. Onnodig afstappen dus en daarmee een onjuiste volgorde. Daarom zou het andersom moeten zijn. De stoplichten dienen op groen te staan tenzij er verkeer afslaat.

Het Fietsplan

Dan wat betreft het ontbreken van het Fietsplan. De wethouder heeft het keer op keer beloofd maar dit plan komt er maar niet. Als we de fietsveiligheid echt belangrijk vinden moet het Fietsplan er snel komen, zodat de visie van het college ook duidelijk is.

40 Km inrichting voor wegen 

​We ​vinden de gewenste 40 kilometer op de Lange Boonestraat, Marelplein en de Julianalaan een slechte plangedachte. Je mag er 50 km/u, maar richt de weg vervolgens dan in als een 40 km weg. Nu is het daarom vragen om problemen. Bovendien zijn de bochten bij het Marelplein veel te krap, waardoor bussen of vrachtwagens elkaar niet goed kunnen passeren. Daardoor kunnen er zondermeer gevaarlijke situaties ontstaan.

Hulpdiensten

Hulpdiensten kunnen Maassluis helaas ook niet altijd goed bereiken. Als er iets aan de hand is bijvoorbeeld, zoals een aantal weken terug waarbij de A20 dicht moest en het verkeer via Maasluis ging, dan kunnen de hulpdiensten niet op tijd komen. ​Er moet daarom een plan komen zodat de aanrijtijden ten alle tijden verbeteren.

 

Wat ​zijn de belangrijkste punten die​ wij te weinig of niet terug zien in het Actieplan Verkeersveiligheid

  • Het scheiden van langzaam en snel fietsverkeer moet prioriteit zijn. Op de stukken waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar nog wel kruisen moet de maximum snelheid hooguit 30 kilometer zijn. De kans op verwondingen bij een ongeluk met een fietser is dan 3,5 keer kleiner als bij een maximum snelheid 50 van km.
  • De kwaliteit en breedte van de fietspaden moet op orde zijn. Daar bedoelen we mee genoeg ruimte om elkaar te passeren en netjes egaal geasfalteerde fietspaden.
  • Stoplichten voor fietsers altijd op groen zetten, tenzij er verkeer aankomt. Dit in plaats van altijd op rood, tenzij je op het knopje drukt.
  • Alle wegen die ingericht worden als 40 km waar je 50 km mag rijden moeten 30 kilometer-wegen worden. Dat is ​veiliger en duidelijker voor iedereen en beter voor de luchtkwaliteit in de stad. Er moet een duidelijk plan komen om de aanrijtijden van hulpdiensten ten alle tijden te verbeteren (dus ook als de stad vast staat).