De provincie Zuid-Holland heeft geld ter beschikking gesteld om zwanen te redden die onder de gelekte stookolie zitten. Dat vinden wij een goede zaak. Alleen heeft diezelfde provincie Zuid-Holland een week later toestemming gegeven om zwanen te doden. Dit mag zelfs met een priem. Dat vinden wij een bizar slecht plan.

Wij vroegen het college daarom stelling te nemen tegen de geplande zwanenjacht.

Helaas heeft het college aangegeven bij monde van de burgermeester hier geen stelling tegen te willen nemen. Daar gaat de provincie over en niet de gemeente aldus de burgermeester. Ook op de vraag of de gemeente Maassluis dit kan verbieden binnen de gemeente grenzen door een APV (Algemene plaatselijke verordening) werd geen gehoor gegeven door het college.

Betreft de stookolie stelde GroenLinks de volgende vragen:

Hoe gaat de gemeente inwoners informeren over de kwaliteit van het water? En wanneer gaat de gemeente dit doen?
Hierop antwoordde de burgemeester: Er komt nog deze week een persbericht met daarin informatie over de gang van zaken betreft de waterweg. De burgermeester gaf aan dat dit eigenlijk eerder had moeten gebeuren.

Is er al bekend welke gevolgen de stook olie heeft voor vissen?
Antwoord: Nee

Is er al geëvalueerd hoe de communicatie de eerste dagen na de ramp is verlopen, en wat zijn de uitkomsten hiervan?
Antwoord: De comunicatie was niet altijd goed. Zeker niet op Zondag. Het was toen onduidelijk wie de regie had over de schoonmaak.

We hoorden dat de rivierbodem wordt gesaneerd omdat daar olieresten aan plakken, gebeurt dit ook in de buitenhaven?
Antwoord: Als dit nodig blijkt te zijn zal dit zeker gebeuren.